2017-2019
A pályázat a hátrányokkal küzdő roma lányok iskolai lemorzsolódásának csökkentését, valamint ehhez kapcsolódóan a továbbtanulási esélyeik növelését célozza. A beavatkozások stabil alapot teremtenek a majdani iskolai előrehaladásához, a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentéséhez, és a későbbi foglalkoztathatósághoz, valamint hozzájárulnak életminőségük, egészségi állapotuk javulásához, továbbá szüleik nevelési képességének fejlődéséhez.
A korábbi felmérések, kutatások és az előző pályázat tapasztalatai is alátámasztják, hogy városunkban indokolt külön figyelmet fordítani a roma lányok iskolai sikerességének megsegítésére és a korai iskolaelhagyásának megelőzésére. A kiválasztott 25 lány tanulásra való ösztönzését, reális célkitűzések megfogalmazását sokoldalú programokkal kívánjuk támogatni ebben a projektidőszakban.
5 mentor, 25 mentorált lány
Kiemelt szerepet szánunk a mentorálásnak a hátrányos helyzetű családokkal való kapcsolattartásban, hiszen a személyes kapcsolat, a rendszeres odafigyelés, az egyéni segítségnyújtás a problémák kezelésében, az iskolai teljesítmények nyomon követése, a biztatás, bátorítás, elengedhetetlenül fontos a hátrányos helyzetű gyermekek és családjaik számára.
Önkéntesek bevonása
Fontosnak tartjuk az önkéntesek bevonását is, mert, mint általában minden élethelyzetben, így az iskolai tanulmányokban is nagy jelentőséggel bírnak a pozitív életutak közvetlen bemutatásai, ezért fontos, hogy jó példát is megismerjenek. Ebben a középfokú és felsőfokú képzésben tanuló vagy végzett roma fiatalok, felnőttek mutathatnak példát saját életútjukkal.
Az áldozattá válás megelőzését célzó tréningek biztosítása, a biztonságos internethasználat elősegítése, a veszélyek tudatosítása, valamint az önvédelmi képességek növelése. Preventív célú (pl. drogmegelőzés) programok
Sajnos a térségünkben egyre nagyobb teret nyer a káros szenvedélyek megjelenése már fiatal korban is. Ezért figyelmet kell fordítanunk az áldozattá válás és szenvedélybetegségek megelőzését célzó tréningek szervezésére, hogy soha ne jussanak el az áldozattá válásig; érezzék és tudják azt, hogy a helytelen és rossz útról is van mindig visszatérés. Megmutatni nekik azt, hogy hasznosan és egészségtudatosan is el lehet az időt tölteni.
Csoportfoglalkozások, csoportos mentorálások
Az önismereti és csoportfejlesztő játékokkal igyekszünk a pozitív énképüket erősíteni, biztatni őket arra, hogy kitartó tanulással, megfelelő hozzáállással képességeiknek megfelelően sikeres emberekké válhatnak.
A családi és női szerepek
A mai korban a női szerepek megváltoztak, így a lányoknak nem feltétlenül a „fakanálnál kell megragadniuk”, a tanulással tudást szerezve a munka világában is sikeresek lehetnek. Be kell láttatnunk velük, hogy a korai gyermekvállalás felelőtlenség több okból is; egy részről még személyiségük sem alkalmas a gyermeknevelésre, másrészről pedig a tárgyi körülményeket, az anyagi biztonságot sem tudják megteremteni.
Családlátogatás, mentorálás
A gyermek iskolai tanuláshoz, munkához való hozzáállásában nagy jelentőséggel bír a szülői motiváció. A családnak biztatni, támogatnia kell a gyermekeket a képességeiknek megfelelő továbbtanulásra, a munka világában való elhelyezkedést biztosító szakma megszerzésére. A mentorok a családokkal való találkozások alkalmával erősítik azt a nézetet, mely szerint a szeretetteljes, következetes családi élet egyik biztosítéka lehet a felelősségteljes felnőtté válásnak.
A csoportfoglalkozások egyik kiemelt témája a szakma iránti érdeklődés feltérképezése, a pályaválasztásra való felkészülés segítése, annak érdekében, hogy minél hamarabb kiderüljön az irányultságuk, azok a személyiségjegyek, amelyek alkalmassá teszik őket egy-egy szakma sikeres megszerzésére. Ehhez kapcsolódva lehetséges a szakmához elengedhetetlenül szükséges szaktárgyi ismeretekre való koncentrálás.
Sport és kreatív foglalkozások
Fontos megmutatni a lányoknak, hogy hasznosan és aktívan hogyan lehet eltölteni a szabadidőt. Több tevékenységet kínálunk számunkra, melyekből érdeklődési körüknek megfelelően választhatnak. A kreatív foglalkozások alkalmával az alkotás örömét éljék meg, esztétikai érzékük fejlődjön. Olyan technikák elsajátítását is tervezzük, amelynek segítségével személyes használati és dísztárgyakat is tudnak készíteni. A foglalkozásokon megjelenik a roma népismeret, a roma kultúra sajátosságai, hagyományai. Az egészségmegőrzés érdekében a mozgásra is figyelmet kívánunk fordítani, ezért sportos, táncos foglakozások szervezését is tervezzük.
Horizontális tanulás biztosítása
Az iskolai felzárkózást és a tanulást segítő foglakozások keretében négy tantárgy (magyar, matematika, angol és német nyelv esetén) két csoportban a felzárkózást segítő foglalkozásokkal történő megsegítést biztosítunk; ahol szaktanárok segítségével pótolhatják hiányosságaikat, illetve kérhetnek segítséget az órákra történő felkészüléshez.
Uzsonna, tanszer, ruhanemű, mozi-színházlátogatás
Tapasztalatunk alapján több esetben az alapvető szükségletek kielégítésére sem rendelkeznek elegendő anyagi forrással, ezért a szociális hátrányok kompenzálásának érdekében szeretnénk pályázati támogatásból számukra a foglalkozások ideje alatt uzsonnát, ezen túl pedig a szükségleteknek megfelelően tanszert, egészségügyi csomagot, ruhaneműt, könyvet, stb. vásárolni, illetve elvinni őket színházba és moziba.